Świat tak „biegnie” do przodu, że z kim nie rozmawiam – wszyscy zgodnie twierdzą, … chyba Ziemia zaczęła szybciej krążyć :)))). Poniedziałek – piątek, poniedziałek – piątek . Początek roku i za chwilę jego końcówka. Wszystko zmienia się nieprawdopodobnie szybko…
My dorośli w tym pędzie często nie ogarniamy nowinek technicznych, gubimy się w wirtualnej rzeczywistości….natomiast nasze dzieci czują się w niej jak ryby w wodzie….oczywiście nie mam na myśli sfery psychicznej – to gruby temat na inne rozważania.
Czy nasze dzieci i młodzież są dobrze przygotowani do wyzwań, które czekają ich w przyszłości ? Czy model szkoły, w której uczy się większość polskich uczniów w wystarczający sposób rozwija odpowiednie kompetencje ?
Samsung i Infuture Hatalska Foresight Institute podaje iż, „… Szacuje się ,że 65% dzieci urodzonych po 2007r. będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Dlatego niezwykłe jest kształtowanie w najmłodszym pokoleniu umiejętności i kompetencji przydatnych na rynku pracy przyszłości…”
Znajomość tych kompetencji to pierwszy krok by je rozwijać u dzieci i młodzieży.
Zostały one świetnie opisane na stronie www.umiejetnosciprzyszlosci.pl.
Przytoczę je tutaj, abyście Państwo zapoznali się z nimi i spróbowali określić czy Wasze dzieci je rozwijają, czy Wy pomagacie im w ich rozwoju ?
- Umiejętność szybkiego uczenia się – techniki, sposoby na efektywne przyswajanie wiedzy,
- Myślenie krytyczne i logiczne – odróżnianie faktów od opinii i ocen, umiejętność selekcjonowania informacji,
- Myślenie twórcze – wychodzenie poza sztywne schematy,
- Kompetencje cyfrowe – wykorzystanie ich nie tylko na lekcjach informatyki, ale na każdym innym przedmiocie,
- Współpraca,
- Przedsiębiorczość,
- Efektywność osobista – szukanie indywidualnych sposobów na rozwój,
- Odporność psychiczna , elastyczność, otwartość na zmiany,
- Korzystanie ze swoich silnych stron – umiejętność określania swoich talentów…
Ostatnio, uczestniczyłam w szkoleniu w moim miejscu pracy, gdzie omawialiśmy realizację tych kompetencji od najniższego poziomu – edukacji wczesnoszkolnej po klasę ósmą. Jeżeli jest tylko chęć i zaangażowanie można je świetnie włączać do realizacji podstawy każdego przedmiotu również w – f.
Intencją założycielek Studium Pamięci Rozumek jest rozwijanie w/w umiejętności na naszych kursach już w grupach 6 latków, a na grupach licealistów kończąc. I robimy to z dużą skutecznością już od wielu lat :)))